İçerik tablosu:
Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı şiddet mağduru kadınlara destek için çalışmalarını sürdürüyor
Kadına şiddete son vermek adına sivil toplum kuruluşları, dernekler ve devlet kademesinde mücadele sürüyor. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı sosyal destek hattı olan ALO 183 ile aldığı ihbarları değerlendirerek kadına şiddetin son bulması için çalışmalarını sürdürüyor. Şiddet mağduru kadınlara yönelik hizmetlere olarak mercek tuttuk.
Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’na bağlı Alo 183 Sosyal Destek Hattı aracılığı ile aile, kadın, çocuk, engelli, yaşlı, şehit yakınları ile gaziler ve gazi yakınlarına yönelik hizmetlere ilişkin çağrılar değerlendiriliyor. Sosyal destek hattı ALO 183’te şiddet mağduru kadınlara yönelik ihbarlar da alınıyor.
İşitme ve konuşma engelli vatandaşlara özel hizmet
Alo 183 Hattı kesintisiz hizmet verirken 7/24 esasına göre çalışmalarını sürdürüyor. Alo 183 Hattına yurt içinden yapılan aramalar ücretsiz olup, Kürtçe ve Arapça bilen personeller de bu dilde yapılan çağrıları yanıtlıyor.
Arapça ve Kürtçe dillerinin yanında Alo 183 Hattında işaret dili ile de hizmet veriliyor. 3G uyumlu telefonlar ile işitme ve konuşma engelli vatandaşlar ile hafta içi 08:00 – 24:00 saatleri arasında, Cumartesi günleri ise 08:00-17:00 saatleri arasında 0 549 381 0 183 numaralı hat üzerinden görüntülü görüşme gerçekleştirilebiliyor.
Alo 183 hattı aynı zamanda Whatsapp üzerinden de 7 gün 24 saat kesintisiz olmak üzere 0 501 183 0 183 numaralı hat üzerinden de çağrılara yanıt veriyor. Alo 183 Hattına yurt içinden yapılan aramalar ücretsiz olup, Kürtçe ve Arapça bilen personeller de bu dilde yapılan çağrıları yanıtlıyor.
İşitme ve konuşma engelli vatandaşlara yönelik çalışmaların yürütüldüğü ALO 183 hattında mesaj ile de çağrılar alınıyor. Tüm cep telefonu operatörlerinden isim, soy isim, T.C kimlik numarası ve taleplerini içeren mesaj yazarak 183 numarasına gönderilen talepler ilgili personel tarafından değerlendirilerek telefon veya kısa mesaj ile vatandaşlara geri dönüş yapılarak bilgi veriliyor.
Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’nda yer alan bilgiye göre Bakanlık ile hizmet kitlesi arasında köprü görevini üstlenen ALO 183 ile kaliteli ve kontrollü bir iletişimin sağlanması, bakanlığa bağlı teşkilatların iş yükünün hafifletilmesi, verimliliğin artırılması, düzenli ve sürekli veri akışının sağlanması, hizmetlerin iyileştirilmesi için geribildirim ve vatandaş memnuniyetini artırılması hedefleniyor.
ALO 183 NEDİR?
Alo 183 Sosyal Destek Hattı ile aile, kadın, çocuk, engelli, yaşlı, şehit yakınları ile gaziler ve gazi yakınlarına yönelik hizmetlere ilişkin çağrılar değerlendiriliyor.
9 ayda toplam 772 bin 144 başvuru
Bakanlıkta yer alan verilere göre ALO 183’e yıllık başvuru sayısı 259 bin 974. Yine Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’nda yer alan bilgilere göre; Alo 183 Sosyal Destek Hattı aracılığıyla, Ocak-Eylül aylarında 163 bin 513 vatandaşın talep, beklenti ve şikayetleri çözüme kavuşturuldu. Bakanlığın Alo 183 hattına 2021 yılının 9 aylık döneminde toplam 772 bin 144 başvuru gelirken; bu çağrılardan Bakanlığın hizmet alanlarıyla ilgili 163 bin 513’ü işleme alındı. Aile ve Sosyal Hizmet Bakanlığı’nın dışında kalan talepler ise ilgililerine yönlendirildi.
Acil Müdahale Ekibi şiddete karşı çalışıyor
Bakanlığın resmi web sayfasında yer alan bilgilere göre; ihbar vakanın bulunduğu ilde görevli Acil Müdahale Ekip Sorumlusuna ya da kolluk kuvvetlerine bildiriliyor. Acil Müdahale Ekibi vakayı değerlendirerek gerekli görülen durumlarda emniyet veya jandarma birimleri ile koordinasyon sağlayarak, en kısa zamanda müdahale edilmesi sağlanıyor.
Bakanlık kadına karşı şiddetle mücadele ediyor
Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı ALO 183’ten aldığı ihbarları değerlendirirken aynı zamanda kadına şiddete karşı çalışmalarına devam ediyor. Bakanlık kadına şiddet ile ilgili kadın vatandaşlara yaptığı bilgilendirmede 6284 sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun hakkında da bilgiler veriyor.
Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun nedir?
Amacı kadınları, çocukları, aile bireylerini ve tek taraflı ısrarlı takip mağdurlarını şiddete karşı korumak olan 20 Mart 2012 tarihinde Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Kadın konukevleri
Kadın konukevleri ile fiziksel, duygusal, cinsel, ekonomik ve sözlü istismara veya şiddet mağduru kadınlara yatılı sosyal hizmet veriliyor. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’nın resmi sitesinde yer alan bilgilere göre; kadın konukevlerinden hizmet alan kadınların aile ya da eşleri ile anlaşmazlıkları incelenirken; sorunların giderilmesine yönelik çalışmalar yürütülüyor. Konukevindeki kadın ve beraberindeki çocuklarına doğrudan ya da ilgili kurumlara yönlendirmek suretiyle güvenlik, danışmanlık, tıbbi destek, geçici maddi yardım, kreş, mesleki eğitim kursu, grup çalışmaları, sosyal, sanatsal ve sportif faaliyetler vb. alanlarda destek sunuluyor.
Bakanlık konukevinde kalan kadınların çocuklarının yanında kalması gereken durumlar için 0-18 yaş arasında kız ve 0-12 yaş arasındaki erkek çocuklar anneleriyle birlikte kadın konukevinde kalmasına imkan tanıyor. 12 yaşın üstündeki erkek çocuklar ise gerekli değerlendirmenin yapılmasının ardından Çocuk Hizmetleri Genel Müdürlüğüne bağlı kuruluşlara yerleştiriliyor.
Bakanlık’ta yer alan bilgiye göre; kadın konukevindeki fiziki yapıya göre odalarda kalan kişi sayısı belirleniyor. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı; Belediyeler ve sivil toplum kuruluşlarına bağlı kadın konukevleri de dahil olmak üzere toplam 143 kadın konukevi 3bin 444 kapasite ile hizmet vermeye devam ediyor.
Kadın konukevinden ayrılan kadınlara gelir desteği
Kadın konukevlerinde talep edildiğinde aydınlatılmış rıza formu doldurtularak çıkış işlemi yapılabiliyor. Herhangi bir geliri olmayan kadınların konukevinden ayrıldıktan sonra istihdam süreci ile ilgili de çalışmalar yürüten Bakanlık’ta destek anlamında yapılan hizmetler şu şekilde sıralanıyor:
Şiddet Önleme ve İzleme Merkezlerinde 6284 Sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun kapsamında,
- Şiddet mağduruna yönelik barınma hizmeti
- Geçici maddi yardım
- Rehberlik ve danışmanlık hizmetleri
- Hayati tehlikenin bulunması halinde geçici koruma altına alınmasının takibi ve izlenmesi
- Kreş yardımı
- Hukuki destek
- Tıbbi destek
- Eğitim-öğretim konusunda destek,
- İş bulma ve benzeri konularda rehberlik
- Meslek edindirme kurslarına katılmasına yönelik faaliyetlerde bulunulması
Bunlara ek olarak kadın ve beraberindeki çocukları için Bakanlığın İl Müdürlükleri kanalıyla, il ve ilçelerdeki Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakıflarından, özellikle can güvenliği riski nedeniyle başka şehre nakil edilen kadın ve çocuklarının ulaşım giderleri başta olmak üzere acil olarak ihtiyaç duyulan giderlerin yanı sıra kira yardımı, ev eşyası yardımı gibi destekler de veriliyor.
ALO 183 sosyal destek hattı
Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’na bağlık olarak çalışan ALO 183 gelen şiddet vakaları da değerlendiriyor. Bakanlığa bağlı ALO 183’e gelen ihmal, istismar ve şiddet vakaları veya töre ve namus cinayetlerinin önlenmesi için ihbarlar alınırken; durumun aciliyeti göz önünde bulundurularak vakanın bulunduğu ilde görevli Acil Müdahale Ekip Sorumlusuna veya kolluk kuvvetlerine bildiriliyor.
ALO 183 hattı, şiddete uğrayan ya da uğrama tehlikesi bulunan ve desteğe ihtiyacı olan kişilere psikolojik, hukuki ve ekonomik alanda danışmanlık sunarken; yararlanabilecekleri hizmet kuruluşları konusunda da bilgi veriyor.
Şiddet mağduru kadınların ihbarlarını değerlendiren Alo 183 Hattı eş zamanlı olarak vakanın bulunduğu ildeki Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüklerinde görevli Acil Müdahale Ekip Sorumluları ile irtibata geçiyor. Kolluk birimleri ve Acil Müdahale Ekip Sorumluları işbirliği halinde vakaya acil müdahale ederken; sonrasında vaka hakkında detaylı sosyal inceleme yapılıyor. Bakanlıkta yer alan bilgilere göre; şiddet mağduru kadınların geçici korunma altına alınması, barınma imkanı sağlanması, geçici maddi yardım yapılması, çocuğu varsa kreş desteği sağlanması, kimlik bilgilerinin gizlenmesi gibi koruyucu tedbir kararları veya eşinin evden uzaklaştırılması, silahı varsa kolluğa teslim etmesi vb. önleyici tedbir kararları alınıyor. Şiddet mağduru kadınların durumlarına göre sosyal inceleme sonucu tedbirler ve önlemler alınıyor.
Şiddet mağduru kadınlar ALO 183’e ihbarda bulunurken; Bakanlık da gerekli görmesi hâlinde kadın, çocuk ve aile bireylerine uygulanan şiddet veya şiddet tehlikesi dolayısıyla açılan idari, cezai, hukuki davaya ve çekişmesiz yargıya katılıyor.
Şiddet mağdurlarının başvurulabileceği kurumlar
Bakanlığın resmi web sayfasında yer alan bilgiye göre şiddete maruz kalındığında ya tehlike altında hissedildiğine başvurulacak diğer kurumlar şu şekilde sıralanıyor:
- Polis Merkezi
- Valilik – Kaymakamlık
- Jandarma Karakolu
- Adli Makamlar (Cumhuriyet Başsavcılığı ve Aile Mahkemeleri)
- Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlükleri
- Şiddet Önleme ve İzleme Merkezleri
- Sağlık Kuruluşları
- Acil telefon hatları
- ALO 155 Polis İmdat,
- ALO 156 Jandarma İmdat
- ALO 183 Sosyal Destek Hattı (7 Gün 24 Saat Ücretsiz Hizmet Verir)
- 112 ACİL Çağrı Merkezi
- GELİNCİK HATTI 444 43 06
- Şiddet İhbar Mobil Uygulaması
- Kadın Destek Sistemi (KADES)
- Tedavi ve şiddeti belgeleyen sağlık raporu için:
- Sağlık Kuruluşları
- Danışma, destek, sığınmaevi/konukevi ve maddi yardım için:
- Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü (Konukevi Hizmeti, Destek ve Danışmanlık)
- Şiddet Önleme ve İzleme Merkezleri
- Sosyal Hizmet Merkezleri
- ALO 183 Sosyal Destek Hattı (7 Gün 24 Saat Ücretsiz Hizmet Verir)
- Sivil Toplum Örgütleri Sığınmaevi/Konukevi Hizmeti, Destek ve Danışmanlık, Ayni-Maddi Yardım
- Barolar ve Baroya Bağlı Kadın Hakları Merkezleri
- Belediyeler (Sığınmaevi/Konukevi Hizmeti, Destek ve Danışmanlık, Ayni-Maddi Yardım)
- Valilik, Kaymakamlık
- ALO 144 Sosyal Yardım Hattı
ŞÖNİM’de şiddet mağdurlarına destek
ALO 183 kadına şiddete son vermek adına ihbarları değerlendirirken; Şiddet Önleme ve İzleme Merkezleri (ŞÖNİM) de şiddetin önlenmesi ve tedbir kararlarının izlenmesine yönelik hizmet veriyor. Şiddet Önleme ve İzleme Merkezlerinde şiddet mağdurlarına psikolojik, hukuki, mesleki ve sosyal alanda rehberlik ve danışmanlık hizmeti veriliyor. ŞÖNİM’lerde ALO 183 gibi 7 gün 24 saat esasıyla çalışıyor.
Türkiye’de ilk kez Ankara ve İstanbul’da
Geçtiğimiz hafta Türkiye’de bir ilk olarak Ankara ve İstanbul’da 12 yaş üstü erkek çocuğu olan şiddet mağduru kadınlara yönelik hizmet birimleri oluşturuldu. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’nda yer alan bilgilendirmede Bakan Yanık konukevi ile ilgili “Konukevlerimizde hizmet alan kadınlarımızın 12 yaşından büyük erkek çocukları için yeni bir hizmet modelini başlattık. Türkiye’de ilk defa Ankara ve İstanbul’da hizmet veren kadın konukevlerimizden birinde 12 yaş üstü erkek çocuğu olan şiddet mağduru kadınlara yönelik hizmet birimleri oluşturduk” dedi.
Bakanlık’ta yer alan açıklamaya göre; hizmet birimlerini 1+1 bağımsız daireler şeklinde planladıklarını belirten Yanık güvenlik riski oluşturabilecek durumlara karşı her türlü tedbirin alındığı belirtilirken, şiddet mağduru kadınların becerilerini geliştirebilecekleri atölye alanları ve beraberindeki çocukların akademik gelişimlerine destek sunulabilecek etüt odası/kütüphane ile çocuk ünitesinin de bulunduğunu söyledi.
2021 yılında 296 kadın öldürüldü
Öldürülen kadınların isimlerini ve ilgili haberlerini dijital ortamda arşivleyen Anıt Sayaç verilerine göre 2021 yılında 296 kadın öldürüldü. Geçtiğimiz yıl 2020’de 410 kadının hayatını kaybetmesi ile Bakanlık önlemleri ve şiddete karşı projelerini sürdürürken; İstanbul Sözleşmesi Türkiye’de feshedildi. 20 Mart 2021 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanan Cumhurbaşkanı Kararı ile Sözleşme’nin Türkiye’de feshedilen ve tam adı; Kadınlara Yönelik Şiddet ve Aile İçi Şiddetin Önlenmesi ve Bunlarla Mücadeleye İlişkin Avrupa Konseyi Sözleşmesi olan İstanbul Sözleşmesi’nin kaldırılmasına yönelik tartışmalar her kadın cinayetinde tekrar gün yüzüne çıkıyor. İstanbul Sözleşmesi’nin kadına şiddeti önlemedeki etkinliğine dikkat çeken avukatlar, kadına şiddete karşı kurulan sivil toplum kuruluşları ve dernekler sözleşmenin kadına şiddeti önlemedeki etkisini vurguluyor.